מקובל לאחל לאנשים מבוגרים אריכות חיים. אך בראייה מציאותית, נכון יותר לאחל להם איכות חיים. כי עם הגיל מופיעים גם ליקויים בבריאות, בין אם גופנית ובין אם נפשית, ואלו עלולים לגבות מחיר כבד מהאדם המבוגר. את הנעורים לא נוכל להחזיר לו, אך כן נוכל להקל על חייו באמצעות שני מנגנוני תמיכה משמעותיים – ביטוח סיעודי וגמלת סיעוד.
ביטוח סיעודי במחשבה קדימה
כולנו מקווים להעביר את העשורים המתקדמים של חיינו בבריאות טובה ובצלילות הדעת, מוקפים במשפחה וחברים. למרבה הצער, לא תמיד הדבר כך. תהליך ההזדקנות מלווה מטבעו בהיחלשות הדרגתית של המערכות הגופניות, ולעיתים גם המנטליות. תהליכים אלו כשלעצמם הם בלתי נמנעים. מה שכן ניתן למנוע במידה מסויימת הוא את המחיר הכלכלי שלהם. זאת באמצעות חשיבה קדימה והצטרפות לביטוח סיעודי בגילאים צעירים יותר.
כיצד מסייע הביטוח הסיעודי לגיל השלישי
כרבע מאוכלוסיית הגיל השלישי צפויה להגיע בשלב כלשהו למצב סיעודי. מצב זה מוגדר כאשר אדם נזקק לעזרה קבועה בביצוע פעולות היומיום הבסיסיות שלו – אכילה, שמירה על היגיינה, התלבשות, ניידות בבית וכדומה. ישנו גם מצב סיעודי שאינו תלוי תפקוד פיזי אלא מנטלי – אנשים שבגלל התדרדרות קוגנטיבית, בעקבות אלצהיימר, דמנציה וכדומה, שרויים במצב קבוע של שיפוט לקוי וחוסר התמצאות, עד כדי סכנה לעצמם או לסביבתם. ככל שהמצב הסיעוד מאושר על-ידי חברת הביטוח, ולקשיש ישנה פוליסה של ביטוח סיעודי, הפוליסה נכנסת לתוקף והוא זכאי לקבל קצבת סיעוד של אלפי שקלים בחודש. סכום זה מאפשר לו לממן את העזרה הנדרשת לו, ומהווה רשת ביטחון כלכלית חיונית. משך קבלת הקצבה תלוי בסוג הביטוח הסיעודי: ביטוח סיעודי פרטי מספק קצבה לכל ימי חייו של המבוטח, וביטוח סיעודי במסגרת קופות החולים מספק קצבה לתקופה של עד חמש שנים.
כיצד ניתן להעלות את הסיכוי לקבל ביטוח סיעודי
על אף שביטוח סיעודי מהווה, כאמור, משענת כלכלית חשובה וחיונית, לא כל מבוטח יזכה לקבל אותו. חברות הביטוח מתנהלות כעסק כלכלי, כך שמבחינתן כל תביעת סיעוד שמתקבלת היא הפסד כספי לחברה. לכן חברות הביטוח מציבות רף הוכחה גבוה מאוד ממי שמבקש לממש את הביטוח הסיעודי שלו – החל בתיעוד מפורט ומדוקדק שלא תמיד בנמצא, דרך דרישה לחוות דעת רפואיות ספציפיות ועד בדיקת יכולת שמתבצעת באופן שלא תמיד משקפת את מגבלות הנבדק לאשורן. הדרך המומלצת להתמודד בהצלחה עם מכשולים אלו היא באמצעות חברת 'מגן מומחים', אשר מתמחה במימוש זכויות בתחום הביטוח הסיעודי. עם קבלת הפנייה תבדוק 'מגן מומחים' את הזכאות לביטוח סיעודי, ובמידה וזכאות זו אכן קיימת, יפעלו מומחי החברה כדי להכין את תיק התביעה באופן מלא ומסודר, ידריכו את המבוטח לפני בדיקת היכולת וינהלו את התקשורת מול חברת הביטוח עד לסיום הטיפול בתיק. טיפול מקצועי זה מוכיח את עצמו במאות תיקים של תביעת סיעוד מדי חודש!
מנגנון תמיכה נוסף – גמלת סיעוד מטעם ביטוח לאומי
סוג נוסף של תמיכה הוא גמלת סיעוד מטעם הביטוח הלאומי. בשונה מקצבת סיעוד, התמיכה העיקרית שמספקת גמלת סיעוד היא באמצעות זכאות לשעות טיפול בבית. עם זאת, חלק מהזכאות לשעות טיפול ניתן להמרה בכסף או לשירותים עזר נלווים דוגמת שרותי כביסה, מוצרי ספיגה והשתתפות בפעילות של מרכזי יום. כמו בקצבת סיעוד, גם הזכאות לקבלת גמלת סיעוד עוברת דרך מבחן יכולת. אך בגמלת סיעוד מתקיים אלמנט נוסף – בדיקת היכולת לא רק מאשרת את המצב הסיעודי אלא גם קובעת את דרגתו בסולם מ-1 עד 6, ובהתאם לחומרת המצב נקבעת מכסת שעות הטיפול הכלולה בגמלת הסיעוד.